ARAÇ DEĞER KAYBI TAZMİNATI

Araç Değer Kaybı Nedir ?

Araç değer kaybı, meydana gelen bir kaza sonrası onarılan aracın ikinci el piyasa fiyatına göre değer kaybetmesidir. Kazaya karışan aracınız her ne kadar tamir edilmiş olsa da artık bir hasar kaydı mevcut olacaktır. Aracınızı satacağınız zaman satış fiyatı kaza öncesi belirlenen satış fiyatından her halükarda daha düşük olacaktır. Burada uğradığınız bu zarara araç değer kaybı denmektedir.

Araç Değer Kaybını Kimler Talep Edebilir ?

Değer kaybını karşılayacak taraf kazada tamamen kusurlu ya da diğer sürücüye nazaran daha kusurlu olan taraftır. Diğer bir deyişle eğer kazada kusuru olan siz değilseniz ya da karşı tarafa kıyasla kusurunuz daha azsa aracınızda meydana gelen değer kaybı, kazaya karışan diğer sürücü tarafından karşılanır.
Söz konusu talep için kusurlu olan araç sürücüsüne dolayısıyla da kazaya sebep olan kusurlu aracın trafik poliçesini düzenleyen sigorta şirketine başvurmalıdır.

Araç Değer Kaybı Talep Etmenin Şartları Neler ?

Kazaya 2 araç karışmış olmalıdır. Yani herhangi başka bir aracın kazaya karışmadığı tek başınıza yaptığınız kazalar bu kapsamın dışında kalır.
Meydana gelen kazada %100 kusurlu bulunmuş olmamak,
Aracınızın kaza öncesi ya da sonrasında ağır hasar kaydı ya da pert kaydı olmaması gerekmektedir.

Aracınızın başka bir trafik kazası nedeniyle meydana gelen hasarının değer kaybı talep edilecek hasarı ile aynı bölgeden olmaması gerekmektedir.

Değer kaybı dosyasının bir zaman aşım süresi vardır. Kaza tarihinden itibaren en geç 2 yıl içinde başvuru yapılmaması durumunda değer kaybı hakkı kaybedilir.

Araç Değer Kaybı Kilometre Sınırı 2021

Trafik Sigortası Genel Şartları kapsamında yapılan değişiklikle 2021 yılında kaldırıldı. Yani Araç değer kaybı km sınırı 2021 yılı için artık tazminat alma şartı olmayarak, her yaş ve kilometrede ki araç için geçerli olmaktadır.

Araç Değer Kaybı Nasıl Hesaplanır?

Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü’nce 23.09.2010 tarihinde yayınlanan sektör duyurusu ile araç değer kaybı tespitinin kara araçları alanında ruhsatları bulunan sigorta eksperlerince yapılabileceği belirtilmiştir.

Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır ?

Araç değer kaybına ilişkin talepler, meydana gelen kazada haksız (kusurlu) olan araç sürücüsüne ve dolayısıyla da trafik sigortasına karşı öne sürülecektir. Bu talepler, sigorta şirketine karşı yazılı olarak öne sürülmelidir. Sigorta şirketleri şartlar mevcut ise araçtaki değer kaybını karşılamak zorundadır.
Eğer sigorta şirketi kabul edilebilir bir değer kaybı tutarı teklif etmez veya talebinizi ret eder ise hukuki yollara başvurmalısınız. Bu noktada iki farklı yol karşımıza çıkar Sigorta Tahkim Komisyonu’na Başvuru veya Dava Yolu.

Sigorta Tahkim Komisyonu’na Başvuru

2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na göre başvuru gerçekleştirmek için öncelikle ilgili sigorta şirketine başvuru yapılması gerekir . Başvurunun sigorta şirketine tebliğinden itibaren 15 iş günü içerisinde sigorta şirketi tarafından başvurana cevap verilmemiş, herhangi bir ödeme yapılmamış ya da yapılan ödemenin gerçek değer kaybı zararından daha az olması halinde başvuran tarafından Sigorta Tahkim Komisyonununa başvurulabilir.
Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru sonrası sigorta hakemleri tarafından verilen 5.000 TL’ye kadar ki kararlar kesindir. 5.000,00 TL’nin üzerinde olan başvurularda verilen karara karşı kararın tebliğinden itibaren 10 iş günü içerisinde komisyon nezdinden itiraz edilebilir. Uyuşmazlık tutarı 40.000,00 TL’ye kadar olan başvurulara ilişkin yapılan itiraz üzerine verilen kararlar kesindir.
Sigorta tahkim komisyonuna başvuru mahkemelere başvurudan daha az masraflı ve daha kısa sürede karar alınabilir.

Dava

Araçta meydana gelen değer kaybını dava yoluyla talep etmeniz de mümkündür. Bunun için öncelikle ilgili sigorta şirketine başvuru yapılması gerekir.
Aracı değer kaybına uğrayan araç sürücüsü Asliye Ticaret Mahkemesinde araç değer kaybının giderilmesine yönelik dava açıp, zararının tazminini talep edebilir.

Gerekli Evraklar Nelerdir ?

Sigorta şirketine başvuru için gereken belgeler KTK’nun 97.maddesi ve sair mevzuat gereğince başvuru dilekçesi, hasar evrakları, kaza tespit tutanağı, araç ruhsat fotokopileri vb. Eksper raporunun sunulması zorunlu değildir ancak başvurunun daha sağlam zeminlere dayanması için kanaatimizce eksper raporunun sunulmasında da fayda vardır.
Sigorta Tahkim Komisyonu’na Başvuru İçin Gereken Belgeler Web sayfasından veya komisyondan temin edilerek eksiksiz olarak doldurulmuş imzalı başvuru formu
Başvuru sahibi gerçek kişilerin geçerli bir kimlik belgesinin (nüfus cüzdanı, ehliyet, vb. ) fotokopisi,
Başvuru ücretinin ödendiğine dair banka makbuzu örneği
Sigorta kuruluşunun başvurunuzu kısmen veya tamamen olumsuz sonuçlandıran şirket yetkililerince  imzalanmış nihai cevap yazısı veya başvurunuzu yaptıktan sonra kuruluşun 15 iş günü sonunda yazılı  cevap vermediğinin ispatına yönelik belgeler.
Sigorta kuruluşuna göndermiş olduğunuz müracaat yazısı.
Uyuşmazlık konusunda haklılığınızı destekleyen diğer tüm belgelerin okunaklı birer sureti (mevcut ise sigorta sözleşmesi/poliçesinin bir sureti ile birlikte)
Vekil ile yapılan başvurularda vekalet ( vekaletname’de alternatif uyuşmazlık çözüm yolları veya sigorta tahkim komisyonu’na müracaat yetkisi olması gerekmektedir.) vekalet suret harç makbuzu ve baro pulu.
Araç Değer Kaybı spesifik ve ayrıntılı bir konu olduğundan herhangi bir zorunluluk olmasa dahi avukat yardımı ile de araştırılabilecek bir konudur. Değer kaybı davası açmadan önce hak kaybına uğramamak adına bir avukattan hukuki destek almanızı öneririz. Konuyla ilgili detaylı bilgi ve başkaca sorularınız için 0532 611 46 06 nolu telefondan bize ulaşabilirsiniz

Yorum Aboneliği
Bildir
Mehmet Ilıca

Merhaba benim sigorta şirketim karşı tarafın sigortasına başvurdu ancak eksper raporundan düşük ücret ödediler. Kalan kısmı da almak istiyorum bu mümkün mü ?

Hürriyet

Bu dava için arabulucuya basvurmak gerekir mi ?

Uğur

Aracıma çarpıp kaçtılar karşı tarafı bulduk ama trafik sigortası yokmus bu durumda parayı alamaz miyiz